Mine standard apper i 2025
Året er straks slutt og inspirert av «App Defaults» har jeg gjort samme oppgave som i fjor, å oppsummere hvilke apper som har vært mine standard apper i året som gikk. Sammelignet med 2024 er det et par nye apper inne på lista over mine standard apper. Jeg har begrunnet disse nederst.
📬 Mail app: Apple Mail og Mimestream (jobb)
📮 Mail server: iCloud (privat) og Gmail (jobb)
🗒️ Notater: Apple Notater
✅ To-Do: Fantastical
📷 Kamera: iOS kamera-app og Halide
🌅 Bildebibliotek: Apple Photo og Immich
🎨 Bilderedigering: Pixelmator og Affinity Photo
📆 Kalendar: Fantastical
🌎 Kart: Apple Maps
📦 Skylagring: iCloud Drive (privat) og Google Drive (jobb)
📖 RSS: Reeder Classic (via BazQux) og Tapestry
🌐 Nettleser: Safari (iOS) / Safari og Brave (macOS)
📰 Nyheter: Kagi News (iOS og Web)
💬 Meldinger: iMessage, Facebook Messenger, WhatsApp og Signal
🤳🏻 Videosamtaler: FaceTime (privat) & Google Meet (jobb)
📑 Read It Later: Readwise Reader som jeg skrev mer om her
📝 Tekst:Ulysses (privat) og Google Workspace (jobb)
📈 Regneark: Numbers (privat) og Google Workspace (jobb)
📊 Presentasjoner: Keynote og Google Workspace
👨🏼💻 Kodeeditor: Nova med Codex og Googles Antigravity
🛒 Handlelister: Apple Reminders med delt handleliste over iCloud
🥘 Oppskrifter: Mela
🎹 Musikk: Apple Music
🎙️ Podcaster: Overcast
🔑 Passord: Apple Passwords
🤖 Chatbot: ChatGPT, Kagi Assistant og Osaurus
🔎 Søk: Kagi og ChatGPT
🐘 Mastodon: Ivory
Endringene siden 2024
🌅 Bildebibliotek
Jeg har ikke byttet ut Apple Photo ettersom integrasjon mot iOS og Mac som er mine to plattformer er uslåelig opp mot iCloud skylagring, men jeg har tatt noen nye forhåndsregler hva gjelder backup. Jeg har bygget en lokal NAS i heimen som kjører åpen kildekode prosjektet Immich og på iPhone og iPad sørger Immich-appen for at det kontinuerlig tas backup av alle bilder til mitt lokale Immich bibliotek. Immich er helt glimrende.
📖 RSS
Reeder Classic er fortsatt min favoritt RSS-leser og jeg bruker BazQux som synkronisering, men Iconfactorys app Tapestry har også kommet inn i min hverdag. Tapestry lar deg lage din egen feed på tvers av RSS, Reddit, Bluesky, Mastodon og alle andre feeds.
📝 Tekst
iAWriter har blitt byttet ut med Ulysses. Ulysses bruker jeg til å skrive alt innhold her på nettstedet, i nyhetsbrevet og all annen long-form skriving av tekst. Veldig god app på både Mac og iOS med sync over iCloud.
👨🏼💻 Kodeeditor
På grunn av AI har jeg tatt børstet støv av mine gamle programmeringsskills. Min favoritt kodeeditor på Mac er Nova som jeg bruker med Open AIs Codex. Nova lar deg kjører Terminal-sesjoner rett i appen og jeg kan kjøre Codex CLI rett i editoren. Jeg har i løpet av året også testet Googles Antigravity som er spennende, men ikke native så litt treig.
📰 Nyheter
Jeg har blitt forelsket i Kagi News på både iOS og Web til nyheter. Oppdatert en gang i døgnet og konfigurerbart til det du bryr deg om.
🤖 Chatbot
ChatGPT tar fortsatt den største delen av min AI-bruk og det er blandingen av gode modeller og en veldig god native macOS-app som er årsaken. Nytt i 2025 er at jeg også bruker Kagi Assistant (web-app) for å kjøre prompts i andre modeller som Kimi K2 og appen Osaurus for å kjøre modeller lokalt på Macen.
🔎 Søk
På søk er det store endringer! Jeg har faset Google helt ut av søk og erstattet det med Kagi sitt søk som jeg skrev en lengre sak om. I 2025 har jeg omtrent ikke brukt Google. Det kommer jeg heller ikke til å gjøre i 2026. Perplexity har blitt droppet og ChatGPT tar mine «AI»-søk.